När man mår dåligt så vill man oftast bara stänga in sig för sig själv. Med det i tanken, så tänker man faktiskt inte att motion är bra om man mår dåligt. Men motion är ju alltid bra för en, blir lite extra ifall man mår dåligt - just för att när vi motionerar så frisätts endorfiner, och dessa hormoner stimulerar i sin tur nybildningen av nervceller i hjärnans hippocampus - vilket är ett viktigt område för känslor och minne. Så med det, så är det nog det som är förklaringen på varför deprimerade personer mår bra av att röra på sig.
 
Sen är ju vi människor gjorda för att röra på oss - och det viktigaste är inte hur vi rör på oss, bara vi rör på oss. Gör det du gillar - gör det regelbundet. Din kropp kommer att tacka dig. Hur jobbigt och tufft det än verkar och känns i början - gör det bara! Jag vet då att jag kämpar fortfarande med att ta mig ut lite extra, oftast så bråkar min fot med mig som gör att jag inte kan promenera som jag vill. Men jag ger inte upp!
 
Så dagens må-bra-tips är att gå ut och rör på dig! Slå på musik och dansa runt i rummet, far iväg och simma, ut och spring - det som du tycker om, och jag tror ens självförtroende ökar lite med det. :-)
 
 
happy, motion, måbra,

Kommentera

Publiceras ej